חלופת שקד מהווה חלופה לתמ"א 38.
החלופה יוצרת כלי תכנוני לטובת התחדשות עירונית בבניינים בודדים תוך מתן עדיפות להתחדשות של מתחמים.
במסגרת החקיקה ניתן מענה לשלל הקשיים שיצרה תמ"א 38 מבחינה תכנונית, מוניציפלית וכלכלית, באמצעות מתן מענה לצורכי ציבור (דבר אשר נעדר מתמ"א 38). בנוסף לכך, החלופה מתמרצת הכנת תכניות כוללניות להתחדשות עירונית על ידי הוועדות המקומיות אשר יתוו את מדיניות התכנון העירונית בצורה המיטבית.
עוד קידם מטה התכנון הלאומי סעיף ייחודי שמטרתו קידום פרויקטים להתחדשות עירונית בדגש על אזורי הפריפריה שבהם שווי הקרקע נמוך.
התוספת, מאפשרת לשר הפנים לקבוע בצו, אזורים שבהם יהיה ניתן לקבוע את תוספת הזכויות עד לסך של 550% לטובת פרויקט של הריסה ובנייה מחדש.
נקודה נוספת וחשובה מאוד היא האפשרות של קידום תכנית + היתר.
מדובר בצעד מצוין אשר מאחד את התוכנית וההיתר לשלב תכנוני אחד ומצמצם את ההליכים שעד כה קודמו זה אחר זה.
סוגיה רגולטורית נוספת שהתווספה לחוק היא שינוי ברירת המחדל הקובעת כי מעת שהוגש ערר על החלטת ועדה מקומית לתת היתר, לא יינתן ההיתר עד להכרעת ועדה הערר בערר שהוגש.
תיקון החקיקה קובע כי יש לאפשר מתן היתר בנייה במקרים שבהם הוגש ערר כאשר ועדת הערר שוכנעה כי אין מדובר צעד בלתי הפיך, שר הפנים יקבע בתקנות על אילו סוגי עררים יחול הכלל.
שינוי זה צפוי לקצר את משך הזמן להוצאת היתר ויצמצם את הנזק הנגרם מכוח עררים פרטניים.
בעניין היטל השבחה הוחלט שבכדי לרתום את הרשויות המקומיות לקדם התחדשות עירונית בתחומן, הרשויות תהנה רשאיות לגבות היטל השבחה בשיעור 25%. בעוד פרויקטים מסוג תמ"א 38 הכבידו כלכלית על הרשויות משום שהצריכו השקעה בתשתיות ללא יכולת לגבות היטל השבחה בשל הפטור, מתווה שקד מאפשר גביית היטל השבחה גם בפרויקטים של התחדשות בניין בודד, ולפיכך מהווה תמריץ לרשויות המקומיות. הרשויות תהנה רשאיות לגבות את ההיטל באופן מלא, חלקי, לא לגבות את ההיטל בכלל או להמיר אותו במטלות ציבוריות.
המסלולים בחלופת שקד:
- הריסה ובניה מחדש:
מסלול הריסה ובנייה מחדש המאפשר תוספת זכויות בנייה של עד 400% ואף יותר במקרים שישנה תוכנית כוללנית המאפשרת העמסת זכויות מעבר לכך. מסלול הריסה הוא המסלול המועדף ביותר מכיוון שהוא יוצר חידוש אמיתי של הבניין, ומאפשר הקצאת שטחי ציבור בהיקף של עד 10% בבניין החדש . במסגרת החוק ישנה אף אפשרות של קידום מתחמים הכוללים שנים שלושה בניינים שחידושם נעשה במסגרת התוכנית.
- הריסה ובניה מחדש עם ניוד זכויות בניה:
מסלול הריסה ומבנייה מחדש וניוד הזכויות במקרים שבהם לא ניתן לנצל את זכויות הבנייה הנוספות במגרש שבו נהרס המבנה.
מסלול זה מאפשר לנייד את תוספת הזכויות למתחם אחר (מתחם קולט) אשר בכוחו לשאת את הזכויות הנוספות.
- חיזוק ותוספת:
מסלול של חיזוק מבנה. בדומה לתמ"א 38(1) המבנה הבודד עובר שיפוץ וחיזוק, תוספת ממ"ד ונוספות לו יחידות דיור בשיעור של עד 200%.
האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או שמאי ומובא להתרשמות בלבד.
כמו כן, זהו מידע מתומצת ואין להסתמך עליו.